PARAT Halvorsen lanserer sin første Elektriske Marinekjel med 950V likespenning
PARAT Halvorsen AS har fått i oppdrag å levere et nytt komplett ORO anlegg til Kleven Maritime.
Skipet som skal bygges på Kleven Verft AS med bygg nr. 357, er av type Marin Teknikk MT 6015 som er en kombinert Plattform Supply- og Sub Sea konstruksjons skip.
Skipet som skal bygges på Kleven Verft AS med bygg nr. 357, er av type Marin Teknikk MT 6015 som er en kombinert Plattform Supply- og Sub Sea konstruksjons skip. Skipet skal leveres til Myklebusthaug Management i februar 2013.
PARATs leveranse er en 1250kW elektrisk dampkjel inkludert varmevekslere til de forskjellige varmtvannsforbrukere om bord, samt systemleveranse med tilhørende damplanser for ORO mobilisering i henhold til NOFO 2009 regelverk.
Det spesielle med leveransen er at kjelen skal driftes på likestrømsspenning og ikke vekselstrøm som har vært standard i alle år frem til i dag. Mange ledende innen bransjen hevder at likestrømsdistribusjon om bord i et skip vil eliminere problemet med reaktiv effekt, samt spare energi da motorene som driver generatorene ikke lenger er avhengig av å kjøre på et fast turtall uavhengig av effektuttak. Denne nye teknologien er forventet å gi en reduksjon i drivstofforbruk på 10% - 20%, avhengig av driftsprofil.
Les mer om fordelene ved bruk av likestrøm ombord på skip.
Skipsdetaljer:
Total lengde 93,80m
Lengde mellom p.p. 86,75m
Bredde 20,00m
Dybde til hoveddekk 8,00m
Max dypgående midtskips (SWL), circa. 6,50m
Høyde til shelter deck 10,85m
Skipet skal bygges på Kleven Verft AS i Ulsteinvik.